Για όσους αγαπούν τις ταινίες τύπου «Νονού», μια από τις πιο αγαπημένες εικόνες των σκηνοθετών είναι να δείχνουν χοντρούς μαφιόζους, λιγδωμένες φανέλες και το πούρο στο στόμα, να κλείνουν τις μπίζνες τους σε ιταλικά μπιστρό, όπου το μενού, πέρα από πουτανέσκα και σιτσιλιάνα, περιλαμβάνει εκβιασμούς, λαθρεμπόριο και πιστολίδι.
Μια ανάλογη εικόνα επικρατεί και στα δημοσκοπικά υπόγεια, μόνο που αυτή τη φορά οι πρωταγωνιστές δεν είναι μαφιόζοι, αλλά χαμηλής επισκεψιμότητας ιστοσελίδες και εταιρείες μιας χρήσης ή καλύτερα μιας έρευνας.
Πρόσφατη περίπτωση, η έρευνα μικρής εμβέλειας site για την αυτοδιοίκηση, από μια άγνωστη μέχρι στιγμής εταιρεία – που μάλλον δεν πρόκειται να την ξαναδούμε στα μάτια μας – χρησιμοποιώντας την αμφισβητούμενη μέθοδο των διαδικτυακών πάνελ, χωρίς πιστοποίηση από αρμόδιους φορείς και με επιστημονική μεθοδολογία που θα απέρριπτε ακόμα και ένας πρωτοετής φοιτητής της Παντείου, «γκρεμοτσάκισε» σχεδόν όλους τους Περιφερειάρχες της χώρας, ακόμα και όσους έχουν αναγνωρισμένη αποδοχή από τις τοπικές κοινωνίες. Ακόμα και αυτούς που παίζουν χωρίς αντίπαλο.
Θα μπορούσαμε να επισημάνουμε δεκάδες σημεία στα οποία «μπάζει» η εν λόγω δημοσκόπηση. Ας επισημάνουμε όμως κάποια, τα οποία μάλλον παρέβλεψαν – σίγουρα σκοπίμως – οι εν λόγω ερευνητές.
Κατά πρώτον, οι αποκλίσεις των θετικών απόψεων των πολιτών από τα ποσοστά του πρώτου γύρου των εκλογών του 2019 είναι μικρές, δεδομένης και της αναμενόμενης φθοράς της γαλάζιας παράταξης μετά από τριάμιση δύσκολα χρόνια διακυβέρνησης. Τώρα, κατά πόσο αυτό ευσταθεί μεθοδολογικά, δηλαδή η σύγκριση πραγματικών ποσοστών με την πρόθεση των πολιτών να ξαναψηφίσουν τον υφιστάμενο Περιφερειάρχη και μάλιστα ανακατεύοντας ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά, καλύτερα ας μείνει ασχολίαστο.
Από την άλλη πλευρά, η κατάργηση του εκτρωματικού συστήματος απλής αναλογικής, με το οποίο η κυβέρνηση Τσίπρα καταρράκωσε την αυτοδιοίκηση λίγο πριν χάσει την καρέκλα, δίνει σαφές προβάδισμα στους νυν Περιφερειάρχες, οι οποίοι, ακόμα και αν ισχύουν τα εν λόγω ποσοστά, ενδέχεται να εκλεγούν και από την πρώτη Κυριακή, λόγω ενισχυμένης αναλογικής.
Και ας μην ξεχνάμε και κάτι βασικό: ότι το αλισβερίσι ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ για να κατεβάσουν κοινούς ή έστω ξεχωριστούς αξιόπιστους υποψηφίους στις αυτοδιοικητικές εκλογές, δείχνει να πελαγοδρομεί. Ξελιγωμένα για εξουσία, τα πρωτοκλασάτα στελέχη των δύο κομμάτων θα διεκδικήσουν πρώτα μια βουλευτική έδρα στις εθνικές εκλογές και αν αποτύχουν, τότε θα σκεφτούν το κατά πόσο θα δεχτούν το χρίσμα για υποψήφιοι δήμαρχοι και περιφερειάρχες. Κάτι που σημαίνει, ότι όσοι κατέβουν απέναντι σε γαλάζιες υποψηφιότητες θα είναι κουτσά άλογα, χρεωμένα ήδη με μια αποτυχία και έχοντας ελάχιστο χρόνο για να πείσουν τους πολίτες μέσα από την προεκλογική τους καμπάνια. Κοινώς, ζήσε Μάη μου…
Για τους γνωρίζοντες πρόσωπα και καταστάσεις, η σχέση του ιδιοκτήτη του site με συγκεκριμένο πολιτικό χώρο και με τους μηχανισμούς επικοινωνίας πρώην αρχηγού κόμματος είναι γνωστές σε όλη την πιάτσα. Όπως και η αγωνιώδης προσπάθειά του να εξασφαλίσει πόρους για τη χαμηλής διείσδυσης ιστοσελίδα του με κρατική διαφήμιση, μετερχόμενος μέσων και τρόπων που ταιριάζουν περισσότερο στην Τρούμπα και όχι στο σύγχρονο πολιτικό σκηνικό. Κακές γλώσσες μάλιστα τον θέλουν να λειτουργεί για λογαριασμό τρίτων, πιο μεγάλων «ψαριών», αλλά αυτό μένει να αποδειχθεί στο εγγύς μέλλον.
Η οργισμένη αντίδραση από το Γραφείο Τύπο της Περιφέρειας Αττικής στη συγκεκριμένη έρευνα, έβαλε στη θέση τους αρκετά πράγματα, τόσο ως προς την αξιοπιστία, όσο και ως προς το ποιόν και κυρίως τους σκοπούς των ερευνητών. Και αν κρίνουμε από τη χλιαρότατη ανταπάντηση που δόθηκε από το site που δημοσίευσε την έρευνα, μάλλον στην ανακοίνωση της Περιφέρειας ειπώθηκαν οδυνηρές αλήθειες.
Το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο είναι να κάνεις τη «μαϊμού». Πρέπει όμως να είσαι πολύ προσεκτικός, γιατί αν βιάζεσαι να φας το καταπέτασμα, μπορεί να σου κάτσει στον λαιμό η μπανάνα…